Kompetencia mérés

  • A mérés egy tanítási napot vesz igénybe, 8h – kb.12.15h-ig
  • A tanulók 730 és 745 között érkezzenek be az iskolába és foglalják el a helyüket a kijelölt osztályokban.
  • Ezen a napon a kompetenciamérésen kívül több órájuk nem lesz.

A mérésre a tanulók hozzanak magukkal

  • SZÁMOLÓGÉPET (telefon nem használható!),
  • körzőt, vonalzót,
  • ceruzát és kék színű tollat
  • tízórait

Általános tájékoztatás

A mérések területek tesztjeinek időtartama, a teszt felépítése
A következő táblázat a mérési területekre szánt tesztidőt foglalja össze.

 

Mérési felépítése

nap 

Mérési területek

Mérési évfolyam

Mérés időtartama

   

1. rész

szövegértés

10. évfolyam

2 x 45 perc

2. rész

matematika

 10. évfolyam

2 x 45 perc

       
Ahogyan a fenti táblázatból látszik, az egyes mérési területek tesztjeinek megoldására szánt idő 2 x 45 perc.

A mérőszoftver a megfelelő azonosítók megadása után indítja el a tanulóhoz rendelt mérést. A tesztfeladatok megoldása előtt egy rövid bevezető fog megjelenni a tanulók előtt, amely összefoglalja a teszt kitöltésére vonatkozó alapvető információkat.  A bevezető lezárása után indítható el az első mérési terület tesztjének első része, ekkor a teszt időmérője is elindul, 45 percet engedélyez a tanuló számára az adott rész kitöltésére. Minden 45 perces egység után szünet következik, amely során a tanulók elhagyhatják a termet. A szünet letelte után a tanulók a felmérésvezető utasítására indíthatják el a mérés következő részét. Az utolsó rész lezárása után az adott mérési esemény véget ér.  
    Segédeszközök használata
A szövegértés, matematika, természettudomány mérés során minden tanuló segédeszközként a számológépet használhatja. Más segédeszköz nem engedélyezhető.
Kérjék meg a tanulókat, hogy a mérések napjain hozzanak magukkal számológépet. A tanulók csak zsebszámológépet használhatnak a mérés során, telefont vagy a számítógépen elérhető számológépet nem. A számítógépet teljes képernyős módban és kizárólag a válaszok megadására használhatják a tanulók a mérés ideje alatt.  
    
A szülők tájékoztatása a Háttérkérdőív kitöltéséről
A digitális tesztek megírása mellett a tanulók és szüleik hozzáférést kapnak egy online háttérkérdőívhez is, amely a mérési rendszer egyik fontos eleme. Ennek kitöltése önkéntes. A diákok otthon, szüleikkel együtt válaszolhatnak a szociokulturális hátterükre vonatkozó kérdésekre. A kérdőív a korábbi kompetenciaméréseknél megszokott, nyomtatott Tanulói kérdőív átdolgozása. A háttérkérdőív kitölthető a teljes mérési időszak alatt, tehát 2023. február 22-től június 15-ig. Azonban fontos, hogy a háttérkérdőív csak olyan időszakokban érhető el, amikor nem zajlanak iskolai mérések. Javasolt az esti vagy kora reggeli órákban kitölteni.

A háttérkérdőív célja, hogy országosan és iskolai szinten egyaránt elemezni lehessen a tanulók szociokulturális hátterének és mért teljesítményének összefüggését. Mindhárom évfolyamra egyetlen (6., 8., és a 10. évfolyam) háttérkérdőív készült.

A kérdőív kitöltéséhez a tanuló mérési azonosítóját tartalmazó belépési jelszó szükséges. Az első belépés után a jelszót meg kell változtatni, a későbbiekben a kérdőív lezárása előtt csak az új jelszóval lehet visszalépni a kérdőívbe. A jelszó megadásával biztosítható, hogy a megadott válaszokat ne ismerhesse meg olyan személy, aki – az eredeti jelszó ismeretében – össze tudja kötni a felhasználó személyét a mérési azonosítóval.

Az Oktatási Hivatalhoz eljutó adatsor csak a tanuló mérési azonosítóját tartalmazza, így a Hivatal nem tudja összekapcsolni a tanuló mérési azonosítóját és a tanuló személyazonosságát.

Az iskola nem fér hozzá a háttérkérdőívben megadott válaszokhoz, de a mérés lebonyolítását támogató informatikai rendszerben nyomon tudja követni, hogy melyik mérési azonosítójú tanuló háttérkérdőíve került már kitöltésre.

A mérési időszakot megelőzően az iskola ki tudja nyomtatni azt a Mérési azonosító kártyát, amely tartalmazza a háttérkérdőív online elérhetőségét, az intézmény és a tanuló alapadatait, a mérési azonosítót, a háttérkérdőív indításához szükséges kódot és azonosítót.
A mérési koordinátor feladata, hogy biztosítsa, hogy a háttérkérdőív kitöltéséhez szükséges információkat tartalmazó Mérési azonosító kártyát megkapják a tanulók, hogy hazavihessék a szüleikhez.

A szülői háttérkérdőív kitöltését asztali számítógépen, laptopon, esetleg tableten javasoljuk. A telefon használatát nem ajánljuk, mert bizonyos kijelzőméretnél a válaszlehetőségek tördelése szétcsúszhat.